vrijdag 15 januari 2016

Spark Joy by Marie Kondo


Bijna een jaar geleden kwam ik in aanraking met het boek "Opgeruimd!" van de Japanse Marie Kondo. Dat boek werd wereldwijd een dikke hit. En nu heeft ze haar tweede boek uitgebracht, genaamd "Spark Joy".
Als echte fan (ik heb zelfs een heuse fanpagina op Facebook aangemaakt) heb ik uiteraard het nieuwe boek gelezen en bekeken. Leuk!

Voordat ik verder vertel over haar nieuwe boek wil ik nog even terug naar het begin, voor diegenen die Marie Kondo nog niet kennen. Deze Japanse heeft zich de kunst van het opruimen eigen gemaakt en heeft er haar werk van gemaakt om haar opruimmethode te delen met anderen. Klinkt suf, maar het is alles behalve suf. Haar methode is drastisch, vernieuwend en een beetje maf, maar.......hij werkt! Dat is ook waarom het zo'n hit geworden is, denk ik. 
Volgens Marie is het belangrijkste bij het opruimen niet beslissen wat je weg moet doen, maar juist beslissen wat je in je leven wilt behouden. Op die manier zal de magie van het opruimen ervoor zorgen dat je een zonnige, blije toekomst tegemoet gaat. En deze methode werkt! Ze heeft zowaar een hele schare fans achter zich sindsdien, mijzelf incluis. Ze wordt door de fans KonMari genoemd en die naam wordt zelfs als een algemene term gebruikt. Ik heb mezelf bijvoorbeeld wel eens horen zeggen: "Ik ga vanmiddag weer aan de KonMari." of "Nou, dat is echt helemaal KonMari!" :-)

Sinds ik haar eerste boek gelezen heb en wij ons huis drastisch hebben opgeruimd is mijn leven echt veranderd. Nu hoor ik je denken......."Ja, ja, dat zal wel." Maar ECHT! Er zijn dozen en vuilniszakken vol spullen waar we niet blij van werden uit ons huis verwijderd en daarvoor is ruimte, rust en blijheid voor in de plaats gekomen. Hele kasten zijn zelfs verdwenen. Ik had ineens ook een flinke ruimte over waar ik nu mijn eigen yogaplekje gecreëerd heb. Iedere ochtend doe ik daar nu yoga en dat doet natuurlijk al heel veel goeds voor mijn lichaam en geest. Ik ben er in ieder geval heel blij van geworden en zoals Jada Pinkett-Smith al zei: "If mommy's happy, everybody is happy!".
Daarnaast is er nog veel meer veranderd in mijn leven sinds ik opgeruimder leef. Ik voel me ook opgeruimder, fitter, sprankelender en ik heb mijn doel gevonden. Na vele verschillende banen en bedrijven te hebben gehad, ben ik nu op het pad gekomen van iets geheel nieuws. Dit is nu mijn werk, maar het voelt absoluut niet zoals "werk" voorheen voor mij voelde. Ik ben er nu dagelijks mee bezig en het is een ware joy sparker! Ik ben ervan overtuigd dat het feit dat ik nu een opgeruimd huis en een opgeruimd hoofd heb er aan bijgedragen heeft dat ik mijn nieuwe werk/doel gevonden heb! Ik vraag me nu sowieso veel vaker af of ik ergens blij van word, voordat ik een beslissing neem. Bij aankopen bijvoorbeeld en bij een beslissing of ik iets moet doen of niet. Het antwoord op die innerlijke vraag blijkt een hele goede raadgever te zijn. Hoezee!

Nu dus over het tweede boek genaamd "Spark Joy". Dit boek wordt gebracht als een geïllustreerde masterclass in de kunst van het opruimen. En dat is naar mijn mening ook wat het is. Hoewel ik daar nog aan toe zou willen voegen "opgeruimd blijven". 

Wat is er nu anders dan het eerste boek? 
Het eerste boek was meer vertellend en het tweede boek is vertellend en tevens praktisch. Spark Joy is bijvoorbeeld geïllustreerd met onder andere vouw- en opruiminstructies. Heel handig! Dit boek gaat ook dieper op de methode in. Het is verdeeld in drie delen; De KonMari-supertips, De opruimencyclopedie en Het magische effect. En hoewel er overlap is met het eerste boek, geeft dit boek je toch weer meer inzicht in de opruimmethode en de filosofie erachter.
In deel één legt ze uit hoe je kunt voelen of je ergens blij van wordt en legt ze de filosofie achter het opruimen uit.
In deel twee, de opruimencyclopedie, gaat ze alle categoriën af met een duidelijke uitleg die nog eens extra duidelijk wordt gemaakt door de illustraties. Heel fijn!
In deel drie, het magische effect, gaat het over het resultaat van je opruimacties. Het brengt je niet alleen een mooi opgeruimd huis, maar zoveel meer. Ze vertelt hier ook nog hoe je je gezinsleden en huisgenoten tot de juiste manier van opruimen kunt aansporen. Wat mij betreft ook een hele fijne aanvulling. Hier zie ik namelijk nog een "kleine" uitdaging voor mezelf met onze 5-jarige dochter, maar er zit al verbetering in ;-)!

Dit boek is echt een goede aanvulling op het eerste boek en zo is dit boek ook bedoeld, volgens mij. Het is een naslagwerk ter aanvulling, maar dit tweede boek is op zichzelf ook heel goed te lezen voor iemand die het eerste niet heeft gelezen.

Wat heeft het lezen van dit tweede boek voor mij betekend?
Het was voor mij een soort van opfriscursus en het geeft mijn opgeruimdheid weer een nieuwe impuls. Ook heeft het mij laten nadenken over wat het eerste boek voor mij gedaan heeft en ik kan zeker vaststellen dat de KonMari-methode mijn leven echt leuker gemaakt heeft. Ik ben en blijf fan! Ik zal Spark Joy dan ook zeker aan iedereen aanraden!



Geen opmerkingen: