zaterdag 27 augustus 2016

Weekopdracht: "What is your true color?"

Weekopdracht: "What is your true color?" ofwel "Wat is jouw echte kleur?"
Je teveel aanpassen, is jezelf mismaken om geaccepteerd te worden. Als het lukt, ben je geaccepteerd....en stuk. Er is niets mis met jezelf eningszins aanpassen in een samenleving, maar als je het te ver doordrijft dan verlies je jezelf.
Maak en lijst van manieren waarop je je hebt aangepast. Wat heb je jezelf aangeleerd of afgeleerd? Wanneer heb je je te bescheiden of juist te onbescheiden opgesteld? Wat heb je onderdrukt, wanneer doe je alsof? Hoe heb je jezelf aangepast? Neem nu een leeg vel papier en teken er een poppetje op. Maak het niet te klein, ongeveer A4 formaat. Schrijf al je aanpassingen in de tekening. Zet ze op de plaats in je lijf waar ze volgens jou horen. Flink zijn zit misschien in je borst, aardig zijn in een te grote glimlach, enz. Kleur nu alleen de delen van de tekening waar je naar jouw gevoel nog jezelf bent. Is er veel kleur over in jezelf? Zo ja, prima! Zo niet, kijk dan of je weer wat meer kleur kan terugbrengen door weer meer jezelf te worden.

Doel: jezelf eens onder de loep te nemen om te zien in hoeverre je nog je echte zelf bent.

Weekly challenge: "What is your true color?"
Adapting yourself too much, is deforming yourself to be accepted. If you succeed, you are accepted...and broken. There's nothing wrong with adapting yourself in a healthy way in sociaty, but if you take it to far you'll loose yourself.
Make a list of ways you've adapted yourself. What have you learned yourself or what have you deprived yourself from? When are you too modest or when could you be more modest? What feelings have you surpressed? When are you faking? Take a piece of paper and draw a person on it. This is you. Don't use a small paper, but use a letter size. Write down all your adaptions on the drawing. Place them somewhere on yourself where this word belongs according to you. Being brave in the chest maybe, playing nice in the big smile etc. Color every part of the drawing that is still genuinely YOU. Is there a lot of color left? If so, that great! If not, reflect on why that is and see how you can make sure to bring some color back into yourself.

Goal: asses yourself to see what part of you is still genuinely YOU.

Inspiratie: kinderkaarten van Saskia de Bruin


zaterdag 20 augustus 2016

Weekopdracht: "Your problem is not who you are"

Weekopdracht: "Your problem is not who you are" ofwel "Jij bent niet je probleem".
Wanneer jij je identificeert met je probleem, dus wanneer je een probleem ziet als een deel van jezelf, dan is het heel moeilijk om een oplossing te vinden. Probeer je problemen los te koppelen van jou als persoon. Jij bent jij en je probleem is iets dat buiten jezelf staat. Relatieproblemen, gedoe op je werk, geldproblemen, ziek zijn....het zijn allemaal dingen die buiten jezelf staan. Het is niet wie jij bent. Probeer dus objectief naar je probleem te kijken, zonder dat je het als een deel van jezelf ziet. Op die manier is het makkelijker om constructieve oplossingen te vinden. Als je dit moeilijk vindt, stel jezelf dan bijvoorbeeld voor dat er iemand naast je staat met jouw probleem. Wat zou je die persoon adviseren?

Weekly exercise: "Your problem is not who you are"
When you identify yourself with a problem, so when you see the problem as a part of who you are, then it's hard to find a solution. Try to disconnect the problem from you as a person. You are you and your problem is something outside yourself. Complicated relationship, trouble at work, money problems, being sick.... it's all stuff that's not a part of you. It's not who you are. Try to observe your problems objectively and from a distance. If you think that is hard, just imagine there is a person standing next to you with your problem. What would you say to this person in terms of advice?



zaterdag 13 augustus 2016

Weekopdracht: "Reflect on your relationships"

Weekopdracht: "Reflect on your relationships" ofwel "Kijk eens goed naar je relaties"
Noem eens één relatie die belangrijk voor je is of die je vaak spreekt. Dat kan een familielid, een vriend, een kennis, een leraar, een collega zijn etc. Op welke manier dient deze relatie jou? Wat betekent deze relatie voor jou? Wat brengt deze relatie vermoedelijk voor die ander? Leer je ervan? Kost het je onnodig energie en kracht? Word je er blij van of juist niet? Is het een gelijkwaardige relatie? Helpt deze relatie jouw groei? Doe dit vervolgens voor nog een paar andere persoonlijke relaties van je.

Doel: Bepalen waarom bepaalde relaties belangrijk voor je zijn en waarom andere niet, zodat je beter een keuze kunt maken over waar jij de meeste tijd en energie in steekt.

Name one relationship that is important to you or a person that you interact with on a regular basis. This could be a family member, a friend, a co-worker etc. In what way is this relationship serving you? What does having this relationship mean to you? Why would this relationship be important to the other person? Are you learning from it? Is it helping you gain energy or are you losing energy maintaining this relationship? Does it make you happy or not? Are both partners equal? Does this relationship help your personal growth? Repeat this question for some other personal relationships of yours.

Goal: To determine why certain relationships are important to you and why others are not, so you can choose which ones are worth your time and energy more than others.

Inspired by: Wisdom for healing cards



dinsdag 22 maart 2016

21 day meditation experience

Eerlijk gezegd is er bij mij een beetje de klad in gekomen. Ik deed het regelmatig in de ochtend, maar de laatste tijd "komt het er maar niet van". Dus ik ga nu deze "21 day meditation experience" doen van Deepak Chopra en Oprah. De meditatie duurt steeds 15 minuten en dat moet toch echt te doen zijn elke dag. Na het doen van de meditatie is er ook nog de mogelijkheid om vragen te beantwoorden voor jezelf voor inzicht als je dat fijn vindt.
Wie doet er met me mee? 



zondag 6 maart 2016

Essentiële oliën tijdens je bevalling thuis of in het ziekenhuis


Het gebruik van essentiële oliën tijdens de bevalling is iets wat steeds vaker wordt toegepast. Het gebruik van essentiële oliën an sich is zeker niet nieuw. Het wordt namelijk al eeuwen gedaan. Toch is het nog niet bij iedereen even bekend en dat is jammer. Het kan je heel goed helpen om je door je bevalling heen te helpen. In bijvoorbeeld het Slotervaart ziekenhuis in Amsterdam wordt aromatherapie als complementaire zorg aangeboden tijdens de bevalling. Helaas zijn nog niet alle ziekenhuizen hier mee bezig, maar ik hoop dat hier snel verandering in gaat komen. Het is toch prachtig als je een aanstaande moeder kan ondersteunen bij deze moelijke taak. En als de moeder er makkelijker doorheen komt, dan is dat uiteraard ook bevorderlijk voor het welzijn van het kindje.

Welke oliën zijn fijn om te gebruiken in een diffuser tijdens de bevalling?

Deze oliën zijn heel goed in te zetten tijdens de bevalling. Je kunt ze enkel gebruiken of een mix maken en die in de diffuser gebruiken.
Je kunt ze ook inhaleren vanuit de fles of via een inhaler i.p.v. in de diffuser te gebruiken.

  • Lavender: tegen onrust, angst, verdriet, hoofdpijn, onfrisse geuren
  • Lemon (citroen): om concentratie te verbeteren, om vermoeidheid en somberheid tegen te gaan, tegen onfrisse geuren, tegen misselijkheid, tegen wanhoop
  • Peppermint: om concentratie te verbeteren, tegen vermoeidheid, tegen hoofdpijn, tegen misselijkheid, tegen duizeligheid, tegen onfrisse geuren
  • Frankincense: om beter bij jezelf te blijven en rust te vinden, om dieper in meditatie te komen tijdens de bevalling
  • Orange (sinaasappel): ter ontspanning, tegen onrust en angst, tegen somberheid, om je beter op je gemak te voelen.
  • Geranium: ter ontspanning, tegen onrust en angst, tegen verdriet
  • Peace & Calming: ter ontspanning
  • Valor: ter ontspanning en voor meer zelfvertrouwen en vertrouwen in de situatie.
Masseer twee tot vier druppels van dit mengel op de reflexpunten op de enkels (tussen enkelknobbel en hiel), onder de kleine teen, op de pink, lage rug en onderbuik.

Maak eventueel een mix van de volgende oliën voor in de diffuser en zet deze in de ruimte waar de bevalling plaats gaat vinden:
-Lavender (4 druppels)
-Frankincense (4 druppels)
-Ylang Ylang (2 druppels)
-Roman Chamomile (2 druppels)

Om vervroegde weeën te remmen:
-Lavender (Lavendel) : breng een paar druppels aan op de buik om de moeder te kalmeren.
-Peace & Calming blend: Breng een druppel aan op het hart en de solar plexus of gebruik in de diffuser om te kalmeren.

Om weeën aan te moedigen:
-Jasmine (Jasmijn): Breng aan als parfum of inhaleer zodra de eerste wee zich aandient.

Op de huid tijdens de bevalling:
 Maak de van de volgende oliën een mix:
-Fennel (4 druppels)
-Helichrysum (4 druppels)
- Peppermint (2 druppels)
- Ylang Ylang (6 druppels)
- Clary Sage ( 3 druppels)
- 15 ml V-6 olie

-Frankincense: 1 op 1 verdunnen met V-6 olie en rond de vagina-opening smeren.

-Valor: Breng vier tot zes druppels aan op binnenkant pols, borst, achterkant van de nek en op de voetzolen. Wacht 10 minuten voordat je een andere olie gaat smeren.  Tijdens de persweeën nogmaals aanbrengen, maar dan op borst, achterkant van de nek en op het stuitje.

-Peace & Calming: Breng een druppel aan op de binnenkant van de polsen, rand van de oorschelp en/of op de voetzolen.

-Brain Power: Breng één of twee druppels aan op de achterkant van de nek, keel, slapen en onder de neus voor meer focus en om ervoor te zorgen dat de moeder er "goed bijblijft".

-Ylang Ylang: Breng één of twee druppels aan op de voetzolen of aan de binnenzijde van de enkels (tussen de enkelknobbel en de hiel) ter bevordering van de weeën.

Smeer uiteraard niet alles tegelijk, maar kijk waar de moeder het meest behoefte aan heeft.

Na de bevalling:
Maak een mix van de volgende oliën en breng deze aan op de buik om te helpen met het loslaten van de placenta:
-Geranium (5 druppels)
-Lavender (5 druppels)
-Jasmine (5 druppels)
-15ml V-6 olie

Wat is het doel van het gebruik van essentiële oliën?
Deze esentiële oliën worden niet alleen voor de geur gebruikt, maar ook om hun geneeskrachtige werking. Het kan het volgende bieden:
-emotionele steun of verlichting
-lichamelijke steun of verlichting
-desinfecterend
-frisse geur
-kunnen hormoonwerking stimuleren
-ontgiftend

 Hoe wordt het toegepast?

-De oliën kunnen worden vernevelt via een diffuser die werkt met een koude verneveling. Doordat de olie niet verwarmd wordt, blijven de werkzame stoffen bewaard en ingeademd worden.
-De oliën kunnen worden geinhaleerd vanuit het flesje of via een inhaler of bijvoorbeeld een watje of een zakdoekje.
-De oliën kunnen al dan niet verdund aangebracht worden op de huid.


In welke zorginstellingen wordt al aromatherapie ingezet bij bevallingen?
Sowiewo wordt er in het Slotervaart ziekenhuis in Amsterdam al mee gewerkt via de complementiare zorg.  Vraag bij jouw ziekenhuis of verloskundig centrum of er al gewerkt wordt met essentiële oliën (verwijs daarbij eventueel naar het Slotervaartziekenhuis). Is jouw ziekenhuis of verloskundigcentrum er nog niet mee bekend of daar nog niet op ingericht, dan kun je altijd zelf aangeven dat je graag met essentiële olie werkt en zelf een diffuser en olie meenemen. Stop de olie gewoon in je "bevallingskoffertje".

Meer weten of olie bestellen? Neem even contact met me op!


donderdag 18 februari 2016

Snap je?

Wat leuk deze filmpjes van Het Klokhuis!
Is het nou jou of jouw? Dan of als?





 


En zo zijn er nog veel meer op hun You Tube kanaal!

vrijdag 29 januari 2016

Vrijdagavond 26 februari is er een gezellig kleinschalig event in Uden bij het pand van Barock styleflowers. Ik ben er ook met de olie van Young Living en er is nog veel meer leuks, zoals je wel op de flyer kunt zien. Gratis entree! Ben erbij! :-)