donderdag 4 februari 2010

Versla de 12 bronnen van stress


Stress wordt meestal veroorzaakt door onze eigen gedachten. Ontdek welke 12 gedachten de meeste stress veroorzaken, en hoe je deze overtuigingen van je af kunt schudden. Op de website van So Chicken kun je een uitgebreid artikel lezen hierover.
Dit gastartikel is geschreven door Frank de Moei, professional coach en schrijver van artikelen over geluk en succes.
Het is niet zo zeer de situatie, dan wel onze gedachte over de situatie die de stress veroorzaakt. Een americaanse psycholoog heeft 12 fundamentele gedachten opgesteld die stress kunnen veroorzaken. Dit noemen we ook wel overtuigingen. Iedereen kan één of meer van deze overtuigingen hebben en deze overtuigingen kunnen dus een belemmering vormen voor je.
Hieronder zie je vast de 12 fundamentele gedachten/overtuigingen die jou stress kunnen geven, maar vergeet niet te kijken op de So Chicken om te zien hoe je deze stessfactoren kunt verwijderen uit jouw leven.

1. "Ik moet geliefd zijn bij anderen."
2. "Als mensen dingen doen of zeggen die ik slecht vind, moeten ze gestraft worden."
3. "Het is verschrikkelijk als dingen niet gaan zoals ik het wil."
4. "Ik kan niets doen aan mijn situatie: het ligt aan de omstandigheden of het is andermans schuld."
5. "Ik moet me zorgen maken over dingen en situaties die mij zouden kunnen bedreigen."
6. "Het is makkelijker de uitdagingen in mijn leven uit de weg te gaan, dan verantwoordelijkheid te nemen."
7. "Ik ben afhankelijk van anderen en heb ze nodig om mezelf goed te voelen."
8. "Ik moet perfect zijn."
9. "Wat gebeurd is in het verleden, bepaalt nu nog mijn leven."
10. "Ik moet 100% de controle hebben."
11. "Ik ben pas gelukkig als ik niets hoef te doen."
12. "Ik heb geen controle over mijn emoties en kan er niets aan doen dat ik mij zo voel."

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!

Bron: So Chicken, praktische tips voor een mooier leven.

Geen opmerkingen: