maandag 1 februari 2010

Weekopdracht: "What calms your mind?"

Weekopdracht: "What calms your mind?" ofwel "Wat kalmeert jou?"
Als je jezelf regelmatig kalmeert, wordt de kwaliteit van je leven stukken beter. Je geest heeft deze kalmte namelijk nodig om goed te kunnen blijven functioneren. Als je regelmatig kalmeert, blijf je je emoties en je leven beter de baas. Bedenk deze week wat jou kalmeert en of je deze kalmerende gewoonten wel regelmatig toepast. Maak een lijstje van kalmerende gewoonten voor jezelf. Als je lijstje heel kort is, is het misschien goed om na te denken wat je aan je lijstje zou kunnen toevoegen.
Doel: Even stil te staan bij hetgeen dat jou kalmeert en om die kalmerende momenten (weer opnieuw) toe te passen in je leven, zodat je de kwaliteit van je leven verbetert.

Hieronder als voorbeeld mijn eigen lijstje:

1.Rustige muziek opzetten als ik in huis bezig ben. Radio Cool Jazz bij voorbeeld of één of ander rustgevend cd’tje.
2.TV uitzetten als we gaan eten, een rustig muziekje opzetten (zie bij 1) en dan genieten van onze maaltijd.
3.Yoga doen en/of mediteren.
4.De dingen die ik doe, met aandacht doen, zonder ondertussen al te denken aan wat ik daarna, vanmiddag of morgen ga doen.
5.’s Avonds altijd even de tijd nemen om mijn gezicht goed te verzorgen voordat ik naar bed ga.
6.Iets creatiefs doen, waarbij ik niet te veel hoef na te denken (breien, kleurplaat inkleuren, haken).
7.Opruimen of organiseren van één onderdeel van het huis, maar dat wel heel goed doen. Bijvoorbeeld één kast helemaal opruimen en uitzoeken of al mijn hobbyspullen opnieuw organiseren. Geeft een lekker gevoel als iets weer helemaal op orde is.
8.Even rustig voor 5 of 10 minuten op m’n bed gaan liggen op m’n rug met een doek op m’n ogen en de aandacht naar mijn ademhaling brengen.
9.’s Avonds in bed drie dingen bedenken waar ik op dat moment dankbaar voor ben.
10.Dirk’s lachende gezicht voor de geest halen als ik me even niet zo lekker voel.
11.Na een dag met veel indrukken, de dagdrukte van me afspoelen onder de douche met een heerlijk geurende douche-mouse van Rituals.
12.Foto’s kijken van vroeger.
13.'s Morgens als ik wakker wordt even voelen hoe ik me voel ("Dit ben ik."). Als er dan iets gebeurt tijdens de dag dat mij even uit balans brengt, dan kan ik makkelijker weer terug naar mezelf door mezelf te herinneren aan hoe ik me 's morgens voelde.
14.Even mijn moeder en/of mijn zusjes bellen (dat doe ik dagelijks).

2 opmerkingen:

Heidi zei

Wat een goede tips, kan er wel wat van gebruiken.
Bedankt Marcia.

Monique Helfrich zei

Hai Marcia, ik zit even voor wat me-time in mijn 'eigen' rustige ruimte (maar met laptop ;) ). Lekker sinds weeeeken weer eens blogs lezen en iets trekt me naar jou en terwijl het scherm laadt, zie ik in gedachten voor me dat jij je bezig houdt met leuke dingen en heb ik een sterk 'baby-gevoel. Wat blijkt....? Dat is leuk!!! Gefeliciteerd met je zwangerschap!!! Wat heb je al een originele babyspullen - geweldig! Ik zie voor me hoe je van dit alles geniet nu je je weer beter voelt en hoe je na die hectische tijd van de winkel + studie nu tijd kunt nemen voor je praktijk en allerlei andere leuke dingen die zo goed bij je passen. Zalig om te lezen.

Mooie weekopdrachten zijn het. Leuk om herkenning te zien in jouw uitwerkingen van de opdrachten.

Voorspoedige zwangerschap gewenst en ik laat me nog even lekker meevoeren en meedrijven terwijl ik me jouw links surf over het www.


dank je wel,
monique